Het evaluatiebeleid van grote internationale spelers

Het evaluatiebeleid van grote internationale spelers


  • november 20, 2018
  • shauni
  • Evaluatie, HR

Steeds minder werknemers en werkgevers zijn voorstander van klassieke evaluatiegesprekken. Niet enkel nationale, maar ook grote internationale spelers breken steeds meer met de uitstervende traditie van het jaarlijks evaluatiegesprek. Wij zoomen dieper in op 2 voorbeelden.

Google

Google Logo

“Prestatiemanagement zoals dat door de meeste organisaties wordt toegepast, is een op regels gebaseerd, bureaucratisch proces geworden dat als een doel op zichzelf bestaat, eerder dan het daadwerkelijk vormgeven van prestaties. Medewerkers haten het. Managers haten het. Zelfs HR-afdelingen haten het.” – Laszlo Bock (SVP of People Operations Google)

Google besloot al begin 2000 zijn evaluatiebeleid over een nieuwe boeg te gooien. Het jaarlijks evaluatiegesprek werd bij Google niet volledig afgeschreven. Wel vullen ze het aan met continue 360°-graden feedback. Hierbij geven collega’s, ongeacht hun functie, feedback over elkaar. Dit helpt managers om een zo volledig mogelijke evaluatie op te stellen. Naast Google is ook Netflix een grote voorstander van deze 360°-feedback. Ze gingen van start met een softwaresysteem waarin collega’s elkaar anoniem kunnen evalueren. Netflix hecht veel belang aan een eerlijke en open communicatie onder collega’s. Zo evolueerde ze naar een systeem waarin collega’s elkaar in team beoordelen. Tijdens face-to-face contact kunnen ze elkaar eerlijk feedback geven over hun huidige prestaties.

Adobe

Adobe

Ook bij softwaregigant Adobe ontwikkelden ze een volledig nieuwe aanpak. Ze vervingen het jaarlijks evaluatiegesprek door regelmatige ‘check-ins’ tussen managers en hun werknemers. Deze check-ins zijn feedbackgesprekken waarbij drie thema’s aan bod komen: verwachtingen, feedback en groei & ontwikkeling van de werknemer.

Tijdens deze check-ins wordt geen gebruik gemaakt van een script of formele evaluatiedocumenten. Het is een open gesprek tussen manager en werknemer. Door ook de groei en ontwikkeling te bespreken legt Adobe de nadruk op de evolutie van zijn werknemers. Het helpt de werknemers om hun carrière verder te ontwikkelen en zelf een plan op te stellen dat hun groei kan stimuleren.

 

Wil jij ook een boost geven aan jouw evaluatiegesprekken? Via deze 6 tips upgrade je jouw evaluatiegesprekken in no-time!