Binden & boeien van verschillende generaties: 5 tips

Binden & boeien van verschillende generaties: 5 tips


  • juli 2, 2019
  • lore
  • Generatie Management

Nog nooit werkten zoveel verschillende generaties samen: terwijl België verder vergrijst, zetten digital natives hun eerste stappen op de arbeidsmarkt. Werknemers tussen 17 en 67 jaar delen kantoren, magazijnen en kantines. Loopt de samenwerking en communicatie over de verschillende leeftijdsgroepen daardoor stroever? Of zijn het vooral voordelen qua ervaring en perspectief die organisaties ervaren? Generatie management is een hot topic op de werkvloer!

Verschillende generaties hebben rondlopen in je bedrijf heeft zowel voor- als nadelen. Een groot voordeel is bijvoorbeeld de uitwisseling van kennis en ervaring. De ouderen geven hun praktijkervaring door en jongere generaties die opgegroeid zijn met de digitalisering leren hun oudere collega’s daarover bij. Nadelen kunnen schuilen in het niet begrijpen van elkaar door verschillende normen en waarden, verwachtingen, andere invulling van work-lifebalance of ambities.

Om deze verschillende generaties te binden en boeien is het in de eerste plaats belangrijk om wederzijds begrip op te bouwen. Dit begrip kan je dan als basis gebruiken om een geëngageerde werkomgeving te creëren waar iedereen zich aangesproken en betrokken voelt. Wij geven je 5 tips om deze bedrijfscultuur te verwezenlijken.

  1. Leren van elkaar
  2. Wederzijds begrip
  3. Successen vieren en fouten toegeven
  4. Omarm diversiteit
  5. Begin bij jezelf
1. Leren van elkaar

Samenwerken met ervaren collega’s blijkt voor veel organisaties de belangrijkste bron van bijleren. Medewerkers leren evenveel van deze informele opleiding als van een cursus. Experimenteer met verschillende leeftijden in teams zodat oudere, ervaren medewerkers als mentor kunnen fungeren voor jongere.

2. Wederzijds begrip

Alleen als er wederzijds begrip is, kan er verbinding tussen de verschillende generaties ontstaan op de werkvloer. Hierbij mag het belang van teambuilding niet onderschat worden, zo leren je medewerkers elkaar op een andere manier kennen. Buiten de werkomgeving krijgen ze de ruimte om met elkaar te praten over wat hen zowel professioneel als privé bezighoudt, en zo groeit de empathie en sympathie waarop een goede samenwerking is gebouwd.

3. Successen vieren en fouten toegeven

Successen boeken we door samen te werken, in teams en met medewerkers van verschillende generaties. Door samen successen te vieren benadruk je dat je resultaten behaalt door samen ergens je schouders onder te zetten. Maar er moet ook ruimte en aandacht zijn voor fouten. Want iedereen maakt ze en hoe vervelend ook, fouten maken betekent ook leren. Door constructieve aandacht te besteden aan fouten bouw je aan een bedrijfscultuur waarin alle medewerkers, jonge en iets oudere, open durven zijn over hun gemaakte fouten.

4. Diversiteit

Gebruik de uiteenlopende denk- en zienswijzen van de verschillende generaties: van de spontane ideeën van de jonge telg tot de doorwinterde strategieën van de vaste waarde. Mix de verschillende generaties in de teams en projectgroepen, en ontdek tot welke innovatieve ideeën dit kan leiden.

5. Begin bij jezelf

Tot welke generatie behoor jij en welke verschillen of gelijkenissen bespeur je bij je collega’s? Heb ook voor deze verschillen aandacht en neem de tijd om te ontdekken waar en hoe jouw collega’s of medewerkers je kunnen aanvullen.

 

Benieuwd hoe je vacatureteksten schrijft voor verschillende generaties? Ontdek het in onze blogpost.