Focus bij rekrutering verschuift van kennis naar talent

Focus bij rekrutering verschuift van kennis naar talent


  • maart 4, 2019
  • lore
  • HR, Talent Management

Op zoek naar een nieuwe medewerker? Kijk dan als recruiter voorbij een diploma of verworven kennis. Goede medewerkers onderscheiden zich door hun talent en toegevoegde waarde. Je kan niet alles weten, kennen of kunnen. Daarom is het individu achter alle kennis enorm belangrijk.

Moeizame zoektocht naar de geschikte kandidaat

Op dit moment bevinden we ons in een periode van hoogconjunctuur en neemt het aantal werkzoekenden tussen 25 en 65 jaar stelselmatig af. Er zijn dus meer open vacatures, maar door een tekort aan arbeidskrachten raken de gaten moeilijk gevuld. Omdat er op dit moment minder mensen beschikbaar zijn met de juiste vaardigheden, verschuift steeds vaker de focus van kennis naar talent. Hoe wendbaar is de potentiële werknemer? Kan hij omgaan met feedback? Hoe assertief is hij? Dit zijn vragen die je als werkgever niet over het hoofd mag zien.

Tony Swinnen, specialist talent sourcing & development bij SD Worx formuleert het als volgt: “Door je diploma op tafel te gooien en alleen kennis uit te spelen, red je het tegenwoordig niet meer. Het zal hooguit een deur voor je openen. Wat echt belangrijk is, zijn competenties, bereidwilligheid om te leren en initiatief”.

Creëer meerwaarde

Om vandaag het verschil te maken op de werkvloer, is het belangrijk om met je kennis of ervaring een toegevoegde waarde te creëren. Routinetaken zoals informatie raadplegen of technische vaardigheden worden steeds vaker overgenomen door nieuwe technologieën en computers. De manier waarop je problemen oplost, klanten helpt of netwerkt zijn daarom bepalend voor je succes op de werkvloer. Succesvolle medewerkers zijn nu eenmaal succesvol dankzij hun manier van samenwerken, onderhandelen, leidinggeven, luisteren, motiveren, …

Ervaring?

Ook het belang van eerdere werkervaring wordt ook minder relevant. Vorige carrièrestappen zeggen, zeker bij jonge starters, weinig over de vaardigheden die je moet hebben voor de job waarvoor je solliciteert. Daarnaast organiseren veel bedrijven tegenwoordig zelf opleidingen. Op deze manier ontwikkelen nieuwe medewerkers meteen de nodige skills voor de functie. Bijvoorbeeld, dat je vijf jaar in de retail gewerkt hebt, toont niet aan of je al dan niet capabel bent een functie als HR-medewerker in te vullen. Welke probleemoplossende en sociale skills je daar hebt geleerd is wat uiteindelijk de doorslag geeft voor de recruiter. Dit omdat het net die soft skills zijn die voor de functie essentieel zijn.

Soft skills of persoonlijkheidskenmerken en karakter zijn dus onmisbaar geworden in de zoektocht naar de ideale kandidaat. Als werknemer moet je in staat zijn je functie naar behoren uit te voeren. Daarvoor moet je uiteraard de juiste harde vaardigheden in huis hebben. Toch kun je ook niet zonder zachte vaardigheden. Een mix van beide is dus ideaal, al is de balans voor elke job anders. Barack Obama haalde het ook aan in zijn speech voor de Association for Talent Development in San Diego (7/05/2018): “It’s easier to develop skills than to develop the best version of yourself”.

Deze nieuwe manier van werken, brengt ook een nieuwe manier van rekruteren met zich mee. Wij willen jou daarmee helpen! Interesse? Neem dan zeker contact op met onze HR specialisten.